luni, 20 februarie 2012

Budapesta, Bastionul pescarilor (Halaszbastya)

Este inca unul dintre locurile care mi-au placut foarte mult in Budapesta, una dintre cele mai iubite bijuterii arhitecturale ale orasului.

Este situat pe malul drept al Dunarii (in partea orasului numita “Buda”), intr-o zona deluroasa din Districtul I al Budapestei (denumit, chiar, Disrictul Castelului).
Din cate am observat eu, se afla destul de aproape de castel.
Constructia poarta denumirea de “bastion” si are aspect de fortareata insa nu a fost niciodata folosit in scopuri militare. Este, de fapt, o terasa cu multe scari si alei pentru plimbare, care ofera privelisti foarte frumoase asupra orasului. Aspectul de fortareata este doar decorativ.
Denumirea se pare ca provine atat de la o fosta comunitate de pescari care tria in zona, cat si de la o piata de peste care se tinea aici in perioada evului mediu.

A fost proiectat si construit in perioada 1895 – 1902 intr-un stil arhitectural care prezinta atat elemente de neo-gotic cat si de neo-romanic. Mie mi s-a parut ca avea si un aer un pic oriental.

Bastionul are 7 turnuri, cate unul pentru fiecare dintre cele 7 triburi de unguri care au stat la baza formarii statului maghiar.
 

In interiorul bastionului existra o statuie ecvestra a regelui Stefan I al Ungariei, ridicata in 1906. Pe soclul acesteia exista basoreliefuri cu scene din viata regelui.

In imediata apropiere a bastionului se afla un alt reper turistic, cultural si istoric al Budapestei, si anume Biserica Matyas pe care noi nu am vizitat-o pentru ca era  in renovare.
O alta statuie pe care am vazuta-o cand am vizitat Bastionul pescarilor, este statuia ecvestra a generalului Hadik Andras (un favorit al imparatesei Maria Tereza), despre care se spune ca avea mare succes la doamne.
Ce e frumos cu statuia asta (ridicata in 1937) este faptul ca turistii se inghesuie sa atinga testicolele calului in speranta ca asta le va aduce noroc.
Obiceiul se pare ca l-au instituit studentii care credeau ca atingerea “bilutelor” calului le aduce bafta la examene. De asemenea, domnii spera sa aibe aceeasi trecere la femei precum avea odinioara generalul Hadik Andras.
E frumos ca acea mica parte a calului are o stalucire vie in contrast cu restul statuii, acoperita de patina timpului.



 








Catedrala Sfantul Stefan vazuta de la Bastionul Pescarilor:
Cladirea Parlamentului vazuta de la Bastionul Pescarilor:
O alta statuie ecvestra in apropiere de Bastionul Pescarilor:

5 comentarii:

  1. Iarasi un mit urban : Hadik Andras (Andrei), conte de Futak.

    Baiatul, nascut in 1710, intr-o famile de nobili de rand (ne-aristocrati) din actuala Slovacie, a facut o cariera militara stralucita, fiind cunoscut ca ocupatorul Berlinului, si "dijmuitorul" Prusiei. A avut un rol important in deznodamantul razboilului de succesiune dintre Sfantul Imperiu si regatele germane (Saxonia, Prusia, Bavaria si inca cateva zeci de principate).

    Fara doar si poate, in tinerete era un barbat aratos, unii spuneau ca e un Adonis al lumii noi, si, probabil ca fetele sau femeile vremii visau la el. In realitate, Andras Hadik de Futak, desi constient de calitatea lui barbat frumos, nu a facut altceva decat sa se comporte galant cu femeile. Nu exista nicio sursa care sa afirme ca vreo aventura amoroasa, s-ar fi consumat de facto. Adica, tipu`, doar le vrajea pe bietele femei. S-a casatorit la 39 de ani cu o contesa poloneza si a avut patru copii, dintre care descendentii celui mai mic fiu, traiesc si acum in Ungaria, Austria si Romania (Cluj si Aiud). Mitul cu macho absolut, a fost fabricat mult mai tarziu, de ziaristi si de cei interesati de frecarea testicolelor armasarului de bronz din fata casei sale din Buda. Daca nu ar fi fost asa, ar fi aparut o puzderie de copii, nepoti si stranepoti nelegitimi care sa solicite ceva din averea feldmaresalului Hadik.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Interesant, multumesc, pe internet nu prea am gasit informatii despre acest conte!

      Ștergere
  2. superbe imaginile; si eu cred ca Bastionul Pescarilor este unul dintre cele mai fermecatoare locatii din Budapesta; citind articolele tale mi-am amintit si eu cu drag despre vizitele mele prin capitala Ungariei.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca ti-au placut imaginile postate de mine si ca ti-au trezit amintiri frumoase despre Budapesta! Bastionul Pescarilor este, intr-adevar, un loc special, desprins parca din povesti.
      Toate cele bune, te mai astept cu drag "pe la mine".

      Ștergere
  3. Frumoase locuri, faine poze. Trebuie sa fac si eu o vizita de "documentare". Am fost de mai multe ori, dar nu prea am facut poze, fiind probabil prea absorbita de peisaj :).

    RăspundețiȘtergere

Condica de sugestii si reclamatii: