vineri, 24 februarie 2012

Budapesta, Bazilica Sfantul Stefan (Szent Istvan Bazilika)

Se afla in inima centrului istoric al Budapestei, pe malul stang al Dunarii, in apropiere de Podul cu Lanturi si de piata unde se afla cladirea Parlamentului maghiar.

Este una dintre cele mai importante destinatii religioase si turistice ale Ungariei, unii spun ca ar fi cea mai mare si cea mai importanta biserica din tara.
 
Constructia ei a durat mai bine de 50 de ani, din 1891 si pana in 1905 cand a fost sfintita. 
Bazilica Sfantul Stefan din Budapesta este dedicata primului rege crestin al Ungariei, Stefan cel Sfant, cel care a convertit la crestinism triburile nomade ungare si le-a unit punand bazele poporului maghiar. 
Intre zidurile acestei biserici ungurii pastreaza cu mare sfintenie cea mai sacra comoara a Ungariei, mana dreapta mumificata a primului lor rege crestin (Szent Jobb).
 
In cifre, biserica se prezinta cam asa: 
Lungimea cladirii:                         86 sau 90 m (sursele pe care le-am consultat eu nu s-au pus de acord J),
Latimea cladirii :                            55 m,
Inaltimea turnurilor :                       86 m, 
Inaltimea totala a cladirii:       96 m (poate nu intamplator, exact ca si cladirea Parlamentului),
Capacitatea:                                  peste 8.000 de persoane.

Bazilica Sfantul Stefan se numara printre cele mai frumoase cladiri neoclasice din Budapesta insa prezinta si elemente neo-renascentiste (pe fatada principala).
La sol, planul bisericii descrie o cruce greceasca (cea cu bratele de dimensiuni egale).
Atat interiorul cat si exteriorul sunt decorate cu multe opere de arta.

Interiorul abunda in fresce minunate, mozaicuri si statui, in mare parte dedicate Sfantului Stefan. Exteriorul a fost decorat cu coloane ionice si statuii ce-i reprezinta pe cei 12 apostoli.


In turnul din dreapta al bazilicii se afla cel mai mare clopot din Ungaria (are 9 tone).
Acustica bisericii este foarte buna, motiv pentru care aici sunt gazduite multe concerte de orga si alte spectacole. Concertele de orga sunt sustinute de cei mai buni organisti din Ungaria. 
Terasa de pe cupola bazilicii (de jur imprejurul domului) ofera o priveliste superba asupra intregului oras.


Bazilica a suferit avarii insemnate in timpul celui de-al 2-lea razboi mondial insa reconstructia a inceput de-abia in anii '80 si s-a finalizat destul de recent.

Pe data de 20 august, mana dreapta a Sfantului Rege Stefan, este purtata in jurul bazilicii, intr-o procesiune. Pe 20 august 1083 Papa Grigore al VII-lea l-a canonizar pe Regele Stefan al Ungariei ca sfant al Bisericii Catolice. In anul 2000, acesta a fost canonizat si de Biserica Ortodoxa.































  

  

  







  
Fresca pe liftul catre cupola:    :-)
Sub cupola bisericii, inainte de a iesi pe terasa:
Unul dintre turnurile bisericii, vazut de pe terasa cupolei:


Budapesta vazuta de pe terasa cupolei Bazilicii Sfantul Stefan:
Palatul Buda: 
Bastionul Pescarilor si Biserica Sfantul Mathias:

Bazilica Sfantul Stefan vazuta de la Bastionul Pescarilor:
Bazilica Sfantul Stefan vazuta de pe Dealul Gellert, de langa Citadela:
Bazilica Sfantul Stefan vazuta dintre zidurile Palatului Buda:
... si din curtea Palatului Buda:
... si din alte locuri din oras:
  

  
  
  











  

  

  

5 comentarii:

  1. Ce fain! Eu din pacate nu am avut ocazia sa urc in turn. Nu am prea inteles eu de ce, dar se pare ca atunci cand am fost eu era inchis. Asa ca am vizitat bazilica si atat.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Este posibil sa nu se poata urca pe terasa cupolei in perioada de iarna (din cate stiu, voi ati fost in timpul iernii). Dar nu sunt sigura ...

      Ștergere
  2. Vulpi, pui atatea fotografii ca nici nu mai are rost sa ma duc s-o vad la fata locului!

    Am fost in Budapesta de putine ori si demult de tot, cand inca eram habarnista in privinta arhitecturii, atata stiam ca-mi place sa le privesc, cladirile frumoase, la interior si la exterior. Acuma, daca as merge din nou, m-ar interesa mai ales arhitectura Art nouveau, asta mi se pare mie mai interesanta in Budapesta, stilul national, asa cum si la noi in Bucuresti, stilul national, acel neo-romanesc e interesant si aparte.

    Daca vorbim de stiluri, mie mi se pare catedrala asta din Budapesta neorenascentista, nu stiu de ce spui ca ar fi neoclasica, dar in fine, tot neo e , asta e ideea de baza.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Recunosc ca pun cam multe poze insa oricat de multe as posta eu, la fata locului lucrurile sunt incomparabil mai frumoase (constatat din experienta proprie).
      In ceea ce priveste stilul, este posibil sa ma fi inselat, eu am depasit de curand faza in care vizitam cladiri frumoase pentru ca imi placea sa le privesc la interior si la exterior, asa cum spui tu.
      Cu cladirile din Bucuresti eu am o mare durere, am constatat ca in perioada comunista au fost demolate cladiri de o frumusete si o valoare arhitecturala deosebite si nici in ultimii 20 de ani, cele care au "scapat" nu au fost ingrijite asa cum ar fi meritat.
      Ma doare sufletul cand mai vad pe internet sau in calendare si carti postale ca Bucurestiul a avut la un moment dat cladiri care se ridicau la aceeasi valoare arhitecturala cu cele din orase din Europa pe care le vizitam noi acum cu atata admiratie.

      Ștergere
  3. Impresionanta basilica; pozele tale imi aduc aminte cu placere de frumoasa excursie ce am facut-o acum doi ani si cand am vizitat aceste locuri. Insa tu ai surprins atatea in instanturi, o placere sa te tot plimbi virtual si sa admiri. Sigur, o sa vizitez si celelalte postari.
    Ca intotdeauna, salutari cu drag si o primavara frumoasa iti doresc!

    RăspundețiȘtergere

Condica de sugestii si reclamatii: